Most vasárnap, szeptember 18-án került megrendezésre az Energia 2.0 Futam az Andrássy úton az Autómentes Nap alkalmával. Többen ellátogattunk az Új Magyar Kaszinó tagjai közül is, lévén ez nemcsak szórakoztató vasárnapi program, hanem reméltük, hogy ezen túlmutatóan valamilyen egyéb érdekességet is tud nekünk mutatni.

Tudott, és emellett felvetett néhány fontos kérdést is. Tovább olvasva kiderül!

A verseny

Mikor kiértünk, már lezajlott az első futam; különböző kategóriákban léptek föl az egyes versenyzők. A lényeg az volt, hogy a járgányok nem belsőégésű motorral, hanem valami mással voltak hajtva.

A szervezést az MVM bonyolította, Rákóczi Ferenc pedig a Class FM-től konferálta a versenyt. Az Andrássy úton hosszában építettek ki egy kisebb szlalomokkal dúsított, egyébként egyszerű lóversenypályára hasonlító ringet. Mi, nézők oldalt közlekedhettünk, és a boxutcában mindegyik jármű mellett láthatók voltak a főbb paraméterei, úgymint: hatótávolság, végsebesség, teljesítmény, kilométerenkénti üzemköltség. Ezekből nagyon sok tanulságot és következtetést le lehetett vonni.

 Különféle kategóriák voltak:

  • Elektromos motorok. Egy segédmotoros kerékpárt elektromos hajtással is tökéletesen meg lehet építeni.
  • Szériaautók: Akár meg is vehettük volna őket. Mindennapi használatra tervezett, forgalomba vihető járművek, igaz, néhánynak a dizájner mérnökével elbeszélgettem volna...
  • Szériaautó-átalakítások: elektromos kispolszki, elektromos Trabant. Van még kérdés?
  • Prototípus kategória: meglepő, de sűrített gázzal, tehát pneumatikus módon is lehet járgányokat készíteni. Ezek sosem fognak igazán elterjedni, de érdemes megvizsgálni a lehetőségeket. A (reklám!) BME MOGI tanszékén készült Gyalogkakukk nyerte a futamot, nemcsak a fantasztikusan szögletes "radarálló" dizájnnak köszönhetően, hanem főleg a remek konstrukció miatt.
    Szintén itt versenyzett egy hidrogén hajtású autó is.
  • Versenyautók: az igazi nehézfiúk. Több egyetem is rendelkezik olyan megszállottakból álló csapattal, akik szabadidejükben versenyautót építenek a Forma-1 mintájára. Elképesztő, mit képesek megépíteni a nulláról indulva, saját erőfeszítésből! A kategória negyven perces futamát a BME Formula Racing Team nyerte.

Összességében meglehetősen sok érdeklődőt vonzott a program, igaz, a legtöbbek számára az úticélt az utca folytatásában felállított "zsibvásár" (különféle sütögetős, grillezős, sörözős büfék, táncbemutató, gyerekjátékok stb.) jelentette. Legalább mindenki egy pillanat alatt levonhatta a következtetést: "ma már igenis életképes alternatívát jelent a közúti járművek elektromos meghajtása".

Akkor mégis, mi a baj?

Erre két válasz van: az egyik, hogy a verseny csak egy másik kampány része volt, ami Paks bővítését reklámozza, a másik, hogy valójában nem sokat tudtunk meg az alternatív (elektromos) hajtás használhatóságáról, azon kívül, hogy egy ilyen futamon érdekes járgányok versenyezhetnek egymással.

Paks bővítése önmagában egy érdekes kérdéskör, amit egy későbbi bejegyzésben szeretnék alaposabban körbejárni, mivel igen komplex téma, sok érv szól mellette és ellene egyaránt. Jelenleg a folyamatok elindultak, lehet tüntetni, Atomenergia Hivatalt befalazni stb., sokat nem érünk vele.

A biztonságos atomenergia híveként azt mondom: ha már mindenáron építeni akarunk, inkább a folyamat pénzügyi és működésbeli átláthatóságára kéne törekedni, hogy ne legyen még egy négyesmetrónk, mert könnyen kialakulhat egy hasonló helyzet.

A másik probléma a rendezvénnyel tényleg csak annyi volt, hogy nem tudtuk meg, mikor, hogyan és milyen módon terjednek majd el az elektromos járművek. Kiszámoltam az egyik szériaautónál: nagyjából 80.000 km után térül meg az ára, tehát hiába olcsóbb kilométerenként, ha egyszer ennyi idő kell, amíg a magasabb vásárlási ár megtérül. Ráadásul az efféle autókban nagyon drága, ha akkumulátort kell cserélni...

Szóval szép és jó, ahogy írtam, "életképes alternatíva", de nem most. Majd pár év múlva, ha 150$ lesz egy hordó kőolaj (megeshet), esetleg további környezetszennyezési adókat vetnek ki az üzemanyagra (teljesen valószínűtlen), vagy épp az állam elhatározza, hogy megadóztatja a hagyományos hajtást a városban, és csak elektromosat/hibridet lehet olcsón venni, talán majd akkor több ilyen fajta járművet fogunk látni az utakon.

A bejegyzés trackback címe:

https://ujmagyarkaszino.blog.hu/api/trackback/id/tr613244180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása